27.11.2012

Yleishyödyllisen informaation pihtaamisesta ja kalliista näyttötilasta, sekä muuta pohdintaa elämän helpottamisesta

Edit: Tätä kirjoitaessa ei ollut silmiini sattunut tieto infomonitorien käytön monipuolistamisesta. En ole nähnyt miltä homma käytännössä näyttää. Esittelyn perusteella vaikutti ihan hyödylliseltä, mutta hiukan pelottaa tuo "Näytöissä esitetään myös Ylen uutisia, säätietoja sekä VR:n markkinointiviestintää." -fraasi. Ettei sitä vain innostuttaisi liikaa ja tappamaan hyvä idea.

Kaikesta informaation näyttämiseen ja käytettävyyteen liittyvästä kiinnostuneena jotkin asiat vain pistävät silmään.
VR:llä on ollut jo kymmenisen vuotta oikein hienot monitorit uusissa vaunuissa. Joskus sitä oikein miettii, kuin paljon näyttötila monitoreissa maksaakaan, kun sitä niin paljon pihdataan. Tilasta on noin 6% käytössä. Ja siinäkin tilassa vuorottelee kello ja nopeus.
Turha informaation pihtaaminen tuntuu, noh, hiukan älyttömältä, eikö totta. Tarjoiltavaa tietoa riittää ja sille olisi vieläpä tarvetta. Kahdeksan tunnin toljotuksen jälkeen sitä miettii aivan fiksuja sovellutuksia näiden kalliiden näyttöjen mikropiirien menoksi.
Siinä on kello. Tunnethan informaation tulvan sieraimissasi?

Kunnon maailmanparantaja ei vain valita, vaan esittää myös ratkaisuehdotuksensa ihan brändivihreällä höystettynä. Tässä pikasesti GIMPillä väännetty konsepti, olkaa hyvä. Ja VR, en todellakaan pahastu, vaikka vähän kopioisittekin.
Edit: Näin tarkemmin ajateltuna alkuperäisen ajan voisi jättää näyttämättä ja myöhästymistilanteessa saapumisajan voisi näyttää punaisella. Matkustajaa on ehkä turha masentaa ja kertoa milloin olisi pitänyt olla perillä.

Kursivoitu aika on alkuperäinen aika, saapumisaika on arvioitu todellinen aika, juuri niinkuin asemillakin.
"Eroa aikatauluun" on kauniisti muotoiltu "Olemme myöhässä". Se tietenkin hyvässä toteutuksessa menee piiloon, kun aikataulusta ei olla jäljessä. Vaunukartanhan tuohon voisi vielä lätkäistä raflaan ja tupakkakoppiin navigoimisen helpottamiseksi.

Asemien lähellä turhat vaihtoyhteyksien kuulutukset voisi matkaa jatkavien mieliksi tiivistää "Asemalta on vaihtoyhteydet Turkuun ja Ranskaan" ja näyttää seuraavaa infoa monitorilta
Laiturin sijainti on kyllä aina ollut mielestäni turhaa tietoa, mutta eipähän näytä ulkopaikkakuntalaiselta kun tietää odotella oikealla ovella. Ja näytöt ovat tietenkin eripäin, mutta pienellä koodauksella nuolet varmasti saadaan näyttämään oikeaan suuntaan.
Jatkoyhteydettömillä asemilla laiturinuoli nousee ylemmäs. Tuloraiteen teksti olisi kyllä aivan hyvin voinut olla aseman nimen alapuolella, kuitenkin samalla värillä, jotta sen funktio avautuu.
Siisti fontti, valkea tausta, eikä turhia krumeluureja, ja tadaa, selkeää ja hyödyllistä informaatioa, joka vähintään tuo turvallisuudentunteen, jos ei muuta.

Tämä oli sitten junassa muutamassa minuutissa laadittu, ei toki kaikkea huomioonottava havainnollistus, mitä kaikkea informaatiota voisi visualisoida sen sijaan, että sitä pitäisi pihdata ja herätellä matkustajia aivan turhaan ikävillä kuulutuksilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti


Copyright Vaikia 2012-2016.